Image

Quantutopia

Een literatuurwedstrijd voor middelbare scholieren - van 14 april tot 31 oktober

Home Quantutopia

QUANTUTOPIA: Een literatuurwedstrijd voor middelbare scholieren

Als onderdeel van het UNESCO International Year of Quantum (IYQ25) is QuTech toegewijd aan het verhogen van het publieke bewustzijn over het belang van de quantumwetenschap en haar toepassingen. We richten ons met name op de jongere generatie om hun ideeën, hoop en zorgen over de toekomst te verkennen. In de hoop een unieke gelegenheid voor dialoog te creëren, openen we de QUANTUTOPIA oproep voor creatief schrijven.

Verlengde deadline

We hebben verschillende verzoeken ontvangen om de inzendtermijn te verlengen. Dit omdat veel middelbare scholieren het aan het einde van het academisch jaar erg druk hadden met examens en andere activiteiten. Om iedereen een eerlijke kans te geven om mee te doen, hebben we besloten om de deadline te verlengen tot 31 oktober 2025.

Hierdoor kunnen studenten tijdens de zomervakantie aan hun inzendingen werken en hun beste werk inzenden zonder de druk van schoolexamens. Daarnaast hebben we de mogelijkheid toegevoegd om inzendingen in het Engels in te sturen.

Houd er rekening mee dat alle reeds ingediende inzendingen automatisch in aanmerking komen voor deze volgende ronde – er is geen verdere actie nodig.

We kijken uit naar veel creatieve en inspirerende inzendingen!

Context

Een eeuw geleden revolutioniseerde de quantummechanica ons begrip van de natuur op de kleinste schaal. Wetenschappers zoals Max Planck, Albert Einstein, Niels Bohr en Erwin Schrödinger ontwikkelden theorieën die uitlegden dat energie en materie zich in discrete quanta gedragen in plaats van continue golven. Deze eerste quantumrevolutie introduceerde fundamentele concepten zoals golf-deeltjesdualiteit, quantumonzekerheid en gequantiseerde energie-niveaus.

De tweede quantumrevolutie ging verder dan theoretische natuurkunde en betrad de wereld van techniek en toepassingen. Wetenschappers leerden quantumtoestanden te manipuleren en te controleren, wat leidde tot vooruitgang zoals transistors, lasers, MRI-scanners, GPS, glasvezelcommunicatie en moderne informatica.

Vandaag de dag zijn we getuige van de derde quantumrevolutie, met de mogelijkheid om actief quantumsuperpositie, verstrengeling en coherentie te exploiteren om helemaal nieuwe technologieën te ontwikkelen: schaalbare quantumcomputers, quantumnetwerken voor ultra-veilige communicatie en quantumsensoren met ongekende precisie

Thema literatuurwedstrijd

Hoe stel je je de wereld voor in de vierde quantumrevolutie wanneer quantumcomputers net zo gewoon zullen zijn als de mobiele telefoons van vandaag? Hoe kunnen quantumgerelateerde technologieën onze wereld in 50 of 100 jaar vormgeven? Welke nieuwe toepassingen zullen invloed hebben op jouw persoonlijke leven of de samenleving als geheel? Deel jouw visie op de quantumtoekomst met ons!

Hoe ver kunnen jouw dromen je brengen?

De Beoordelingscommissie is op zoek naar verhalen die de grenzen van verbeelding en innovatie opzoeken. Ze zullen inzendingen beoordelen op basis van de volgende criteria:

  • Creativiteit en originaliteit: Loop jij enkele decennia voor op de AI-tekstgenerators van vandaag en de ideeën van de meest beroemde wetenschappers?

  • Wetenschappelijke nauwkeurigheid en fantasierijke integratie: Kun je geavanceerde concepten van quantumtechnologie integreren in je verhaal en zo toekomstige mogelijkheden en dilemma’s verkennen?

  • Boeiend vertellen: Kun je elk type lezer volledig boeien? Van wetenschappers of beroemde schrijvers tot je collega’s of je grootmoeder?

  • Taal en schrijfstijl: Ben je een meester in creatief schrijven en kun je een verhaal schrijven in foutloos en prachtig Nederlands?

Wie kan deelnemen?

  • De wedstrijd staat open voor alle leerlingen van het voortgezet onderwijs (bovenbouw) in Nederland, ongeacht onderwijstype.
  • Leerlingen moeten op het moment van insturen op een middelbare school zijn ingeschreven.
  • Inzendingen moeten de contactgegevens van een leraar (voorkeur Natuurkunde- of Nederlandsleraar) bevatten.

Voorwaarden

  • Taal: Nederlands, Engels
  • Geaccepteerde genres: Fictie (korte verhalen), non-fictie (essays, creatieve reportages) en poëzie.
  • Deadline: Inzendingen openen op 14 april 2025 (Wereld Quantum Dag) en sluiten op 31 oktober 2025.
  • Lengte: Maximaal 3000 woorden of 5 pagina’s (alleen tekst, exclusief titelpagina).
  • Origineel werk: Teksten mogen niet eerder gepubliceerd zijn, inclusief online publicaties.
  • Het gebruik van AI is niet toegestaan. Iedere tekst wordt hierop gecontroleerd.
  • Bestandsformaat: Dien uw tekst in als een .docx-bestand, genoemd naar uw titel. Uw naam mag niet in het bestand voorkomen.
  • Anonimiteit: Alle inzendingen worden anoniem beoordeeld door de jury.
  • Auteursrecht: Door uw tekst in te dienen, stemt u ermee in de distributierechten over te dragen aan QuTech. Inzendingen kunnen worden gebruikt in toekomstige projecten.
  • Limiet: Er is slechts één inzending per deelnemer toegestaan.

Hoe in te dienen

Dien je tekst hier in of via de inzendknop bovenaan deze pagina.

Prijzen en erkenning

  • Bekendmaking van de uitslag: Op 5 december 2025.
  • Prijs: 1e plaats – €500, 2e plaats – €400, 3e plaats – €300 in cadeaubonnen
  • Geselecteerde leerlingen worden uitgenodigd voor een ceremonie bij QuTech in Delft, inclusief een labbezoek om QuTech-demonstratoren voor quantumcomputing – Quantum Inspire en quantuminternet – Quantum Network Explorer te zien.
  • De top drie winnaars worden gepubliceerd op onze website.
  • De jurybeslissing is niet open voor discussie.

Voor inspiratie, bekijk deze bronnen:

Geef je hier op!
Cookie policy

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.